2007. október 5., péntek

Nem (csak) az erő számít

Egy kezdő mászónak alapvető a jó erőnlét, ami a rendszeres mászás mellett rendszeres erősítő gyakorlatokat jelent. Nem kevésbé fontos ez a rutinosabb mászóknál bár a profiknál már kizárólag a mászásból kell a szükséges erőnlétet megszerezni.

Maya Vidmar, 2005
Viszont van egy harmadik edzéstípus az erősítés és a tulajdonképpeni mászás mellett. Ez a nyújtás. Ezzel a bejegyzéssel a nyújtás fontosságára akarom felhívni a figyelmet.
Kámvás Bálint, 2005

Egyértelművé válik az ilyen típusú edzés fontossága, amikor testüket, lábukat kitekerve küzdő mászókat látunk a falon, és saját tapasztalatom szerint is ugyanolyan fontos lehet az izmok kinyújtása, mint a megfeszítése. Vagyis tornászi hajlékonyságra szert téve kompenzálhatjuk esetleges erőhiányunkat a technikás utakban.

A lényeg ezeknél a gyakorlatoknál is az, hogy nem lehet bemelegítés nélkül elkezdeni, mindig muszáj előtte egy minimális láb- és törzsmozgást végezni, de a legjobb, ha minden mászás vagy edzés után kinyújtjuk az izmainkat. Nagyon fontos, hogy ne kapkodjunk, a gyakorlatokat lassan, az izmainkra figyelve végezzük. Nem szabad túlerőltetni, de mindig feszülnie kell az adott végtagnak, ami sosem kellemes, de annál hasznosabb.

A feladatsor 10 gyakorlatot tartalmaz, összesen 25-30 percig tart, bármilyen sík talajon elvégezhető. Ha naponta csinálod, már 1 hét után látványos fejlődést lehet elérni, de heti fél óra is növeli a mozgásteredet. A 25 percet viszont be kell tartani, kevesebbet nem éri meg csinálni.


A gyakorlatsor leírását letöltheted innen
(tömörített word dokumentum)